Новий звіт Групи Світового банку «Можливості залучення приватного сектору до зеленої та сталої розбудови України»
У березні 2023 року в оновленій Другій Швидка оцінка завданої шкоди та потреб на відновлення (RDNA2) визначено, що для відновлення України необхідно 411 мільярдів доларів інвестицій.
Інвестиції приватного сектору можуть вивести Україну на шлях відновлення та більш стійкого майбутнього.
Новий звіт Групи Світового банку «Можливості залучення приватного сектору до зеленої та сталої розбудови України», розроблений у співпраці з урядом України та представлений у Києві 3 листопада 2023 року, підкреслює цей потенціал.
«Звіт ілюструє величезний потенціал для інвестицій приватного сектора, щоб сприяти відбудові України та прокласти шлях до більш стійкого майбутнього. У звіті підкреслюється трансформаційна сила узгодження реформ і секторальних втручань. Йдеться не лише про задоволення потреб України у відбудові, а й про закладення фундаменту для сталого та процвітаючого майбутнього». – Рана Карадшех, регіональний директор, Європа, Міжнародна фінансова корпорація (IFC)
У цьому звіті оцінюється потенціал приватного фінансування для задоволення цих потреб як за сценарієм статус-кво, так і за сценарієм із реформами та іншими галузевими втручаннями.
Відповідно до сценарію відсутності реформ, який передбачає продовження економічної динаміки до вторгнення, приватні інвестиції, за оцінками, принесуть понад 73 мільярди доларів США, або 18 відсотків інвестиційних потреб, визначених у RDNA2.
За сценарію, коли український уряд прискорить економічні реформи, задовольнить галузеві потреби та поглибить інтеграцію в ЄС, Україна може побачити майже 130 мільярдів доларів США інвестицій приватного сектора в країну. Це покриє приблизно одну третину потреб, визначених у RDNA2, і відкриє додаткові 282 мільярди доларів США у майбутніх можливостях приватного сектора для стимулювання розвитку України.
Цей звіт, який є узагальненою версією ширшої оцінки, містить огляд припущень, використаних для прогнозів за обома сценаріями, і містить таблицю найважливіших реформ, які можуть допомогти розблокувати фінансування приватного сектора. Ці реформи та втручання включають:
a. Заходи, які розширюють можливості для приватного сектора управляти чи використовувати державні активи. Ці заходи, як правило, стосуються окремих галузей, починаючи від концесій портів і аеропортів до мобілізації приватного капіталу та остаточної приватизації державних підприємств.
b. Коригування контрольованих цін. Наприклад, перегляд максимальних і мінімальних цінових лімітів на різних сегментах оптового ринку для забезпечення вільного ціноутворення сприятиме процесу інтеграції в ринки електроенергії ЄС, скороченню попиту, інвестиціям та підвищенню енергетичної безпеки.
в. Публічні (державні) інвестиції. Наприклад, публічні (державні) інвестиції в іригацію та розмінування землі розширять можливості для приватних сільськогосподарських інвестицій.
d. Спроможність публічного сектору вирішувати питання регулювання. Спроможність публічного сектору необхідна для підготовки активів до ДПП, забезпечення конкурентної політики та управління правами кредиторів.
д. Пілотні проекти для вивчення можливостей приватних інвестицій у секторах, де домінує публічний сектор. Ці сектори включають водопостачання та водовідведення, освіту та охорону здоров’я.
Отже, оскільки спроможність публічного сектору інвестувати прямі кошти в публічну (державну, комунальну) інфраструктуру обмежена, уряд має розширити моделі надання послуг із залученням приватного сектору, такі як ДПП, концесії, спільні підприємства, контракти на основі ефективності та комерційні позики. У той же час обсяг інвестицій приватного сектора залежатиме від здатності впоратися з різними ризиками, такими як доступність сторонньої інфраструктури, матеріальні втрати та збитки, ризики попиту та доходів, доступ до фінансування тощо.
ПРОЧИТАЙТЕ ЗВІТ, щоб детально ознайомитися з розрахунками та баченням відновлення країни: http://wrld.bg/hl7M50Q0Uu2