Вебінар з вивчення досвіду проекту ДПП аеропорту Пріштіна у Косово

Опубліковано: 12.07.2021
Категорія: Новини ДПП

На початку липня Агенція ДПП разом із ключовими державними органами влади України взяли участь у вебінарі, присвяченому практичному кейсу проекту ДПП щодо фінансування, реконструкції та управління міжнародним аеропортом імені Адема Яшарі в м. Приштині, Косово. Вебінар був організований та проведений тренінгово-консультаційною компанією PPP Expertise Eurasia (Великобританія), яка до цього раніше проводила навчання в рамках сертифікації міжнародного рівня в сфері державно-приватного партнерства (Certified PPP Professional (CP3P)) в Україні та інших країнах Європи та Центральної Азії.

У вебінарі взяли участь понад 40 спеціалістів ДПП з центральних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування України, Казахстану, Узбекистану та Киргизії.

Основним доповідачем вебінару був досвідчений, сертифікований CP3P APMG фахівець з ДПП Іллір Рама, колишній директор Центрального департаменту ДПП (відділ ДПП) Міністерства фінансів Косово, а нині акредитований тренер CP3P PPP Expertise Eurasia. Модератором вебінару був Сергій Самоліс, генеральний директор PPP Expertise Eurasia.

Ілір Рама поділився досвідом підготовки та реалізації проекту розвитку міжнародного аеропорту імені Адема Яшарі в м. Приштина, Косово, на різних етапах життєвого циклу проекту ДПП, включаючи такі аспекти:

  • стану регуляторної бази Косово на момент розгляду та оцінки проекту ДПП аеропорту;
  • передумов і основних вимог до інфраструктури й показників результативності діяльності аеропорту;
  • обґрунтування вибору ДПП в якості найкращого механізму впровадження проекту;
  • особливостей і обмежень процесу оцінки (техніко-економічного обґрунтування) проекту ДПП, а також конкурсного процесу й укладання договору ДПП;
  • особливостей впровадження / реалізації проекту ДПП та оцінки впливу пандемії COVID-19 на розвиток проекту.

Ключові висновки та рекомендації

Ключові висновки щодо підготовки та реалізації проекту ДПП аеропорту:

  • проект має відповідати стратегії відповідного державного органу;
  • державні органи повинні мати достатній рівень інституційної спроможності та досвід успішної реалізації проектів ДПП;
  • права вето на реалізацію проекту ДПП у міністерства фінансів має критичну роль для проекту ДПП;
  • важливим є дослідження ринку щодо заінтересованості, консультації з  потенційними інвесторами та визначення думки представників приватного сектору ще на етапі підготовки проекту ДПП;
  • важливим є проведення консультацій з усіма стейкхолдерами / заінтересованими сторонами та визначення усіх екологічних та соціальних ризиків проекту для пом’якшення їх впливу на проект ДПП;
  • важливою передумовою для реалізації проекту ДПП є стабільність та сприятливість регуляторної бази ДПП у країні.

Ілір Рама також поділився певними рекомендаціями щодо необхідності:

  • раннього початку системного планування проекту ДПП від самої проектної ідеї;
  • гарантованої наявності достатньої інституціональної спроможності державного сектору;
  • обов’язкового найму надійних та професійних радників та незалежного інженера;
  • створення або найму кваліфікованої команди з управління договором ДПП;
  • гарантування прозорості конкурсного процесу (прозорі SMART критерії визначення переможця конкурсу);
  • гнучкості умов договору ДПП для зменшення необхідності перегляду та зміни умов, повторних переговорів та розгляду спорів;
  • насправді партнерського підходу до проекту з боку державного сектору.

Довідково:

Обрана форма ДПП – DBFOT (проектування, будівництво, фінансування, управління і технічне обслуговування та передача).

Термін договору ДПП – 20 років.

Вартість проекту – понад 100 млн. Євро.

Мінімальні вимоги до пропускної спроможності та операційної ефективності – рівень сервісу IATA “C”.

Концесійний платіж – регулярні платежі у формі відсотку від валового доходу (як критерій визначення переможця конкурсу).