7 грудня 2022 року відбувся круглий стіл «Розвиток сухих портів ДПП, ключові особливості та виклики, продемонстровані на прикладах Анголи, Єгипту та Індії», організований Міжнародною асоціацією підрозділів та спеціалістів ДПП (англ. World Association of PPP Units & Professionals, WAPPP).
Розвиток одного або кількох сухих портів може бути способом подальшого покращення логістики та ефективності ланцюга постачання країни шляхом зменшення заторів у морських портах та підвищення надійності транспортування вантажів між сухим портом та вантажовідправником/імпортером, враховуючи можливості сухого порту й потенційну близькість до кінцевого ринку.
За останні три десятиліття державно-приватне партнерство (ДПП) з’явилося як механізм залучення більшої участі приватних інвестицій у розвиток портів. Порти та термінали виграють від участі приватних портових операторів не лише з точки зору вкладу капіталу, але й у зв’язку з передачею досвіду та технологій. Приватні партнери часто залучаються через використання портових концесій.
Ерік Вел, голова WAPPP Port Chapter, ознайомив учасників з загальною концепцією сухого порту.
Основний принцип сухого порту полягає в тому, щоб працювати як розширення до одного або кількох морських портів, де можуть відбуватися такі дії, як розмитнення, зберігання, обробка порожніх контейнерів та інші види діяльності. У результаті вивільняється потужність верфі морських портів, завдяки чому реалізується додаткова потужність морського порту.
Часто поруч із сухим портом розвивається логістичний центр, який повинен доповнювати діяльність сухого порту, у такому випадку сухий порт зосереджується на сфері інтермодального/мультимодального транспорту та обробки вантажів і контейнерів, тоді як логістичний центр буде пропонувати в основному складські послуги, послуги великомасштабної логістики та інші тощо.
Потенційні прямі вигоди від ДПП в сухих портах:
- Зменшення заторів у завантажених морських портах шляхом звільнення контейнерних майданчиків і місць для зберігання;
- Економія від масштабу при розподілі до кінцевих споживачів завдяки ефективності залізничного сполучення;
- Зменшення руху вантажівок у морських портах;
- Потенційне покращення логістики порожніх контейнерів.
Потенційні непрямі вигоди від ДПП в сухих портах – приклади:
- Підтримка економічного розвитку окремих регіонів поблизу сухого порту
- Зменшення заторів навколо морських портів
- Зменшення негативних зовнішніх викидів від внутрішнього транспорту та полегшення переміщення вантажів
Водночас, пан Ерік Вел наголосив, що дуже важливо правильно структурувати проекти ДПП (у т.ч. з точки зору комерційної здійсненності), враховуючи, що сухі порти являють собою додатковий вузол у ланцюжку постачання.
Катаріно Перейра, голова Агентства з регулювання вантажів і логістики Анголи (англ. Angolan Cargoand Logistics Regulatory Agency, ARCCLA), розповів про досвід Анголи.
Так в Анголі було створено ARCCLA для розвитку сектору логістики в країні, включаючи повітряні, морські, залізничні та автомобільні перевезення. ARCCLA також бере на себе відповідну та важливу функцію нагляду й управління системою Національної мережі логістичних платформ (англ. NationalNetwork of Logistics Platforms, NNLP) та визначення стратегій, які покращують логістичну діяльність та інтеграцію різних видів транспорту.
Національна мережа логістичних платформ (англ. National Network of Logistics Platforms, NNLP) – це інтегрований кластер логістичних платформ (LPs), чиє стратегічне розташування та функціонування гарантуватимуть оптимізацію логістичної мережі в Анголі та інтеграцію різних засобів транспортування. Зона обслуговування кожної логістичної платформи виграє від динамічного ефекту, створеного очікуваною економією на масштабі та скороченням вартості логістичних послуг, які будуть консолідовані на платформах.
Модель реалізації базується на державно-приватному партнерстві (ДПП), за яким ARCCLA бере на себе роль промоутера та надає капітал для зменшення фінансового ризику проекту та гарантування інвестицій. Концесіонер відповідає за будівництво та експлуатацію логістичної платформи, формування стратегії, надання капіталу і створення управлінського потенціалу для розвитку логістики та транспортного сектору. Водночас, ARCCLA забезпечує наявність ключових елементів суміжної інфраструктури (наприклад, енергетика, мультимодальний доступ) у кожній логістичній платформі, надаючи приватним інвесторам необхідні умови та інфраструктуру для сприяння розвитку платформ.
Маркос Мартінез, керівник консультативного відділу ДПП EBRD, розповів про те, як Європейський банк реконструкції та розвитку (англ. European Bank for Reconstruction and Development, EBRD) підтримує розвиток нових сухих портів у Єгипті.
Як країна зі зростаючим населенням та економікою, Єгипет потребує термінових інвестицій у свою інфраструктуру, щоб зменшити тиск на існуючі порти, пункти відвантаження та торгові центри. Потрібні нові об’єкти, щоб зменшити затори, забезпечити кращий розподіл товарів і забезпечити вільний рух торгівлі. Ключовим елементом цього ланцюга є сухі порти, внутрішні інтермодальні термінали, безпосередньо з’єднані автомобільним або залізничним транспортом з морським портом, які працюють як центри для відправлення морських вантажів у внутрішні пункти призначення. Останній транспортний генеральний план Єгипту передбачає розвиток дев’яти сухих портів і логістичних центрів по всій країні в рамках структур ДПП.
Європейський банк реконструкції та розвитку (англ. European Bank for Reconstruction and Development, EBRD) підтримує будівництво першого внутрішнього сухого порту в Єгипті в місті 6 Жовтня, на захід від Каїра, надавши кредит у розмірі 25 мільйонів євро компанії October Dry Port Company, спеціальній проектній компанії, заснований консорціумом El Sewedy Electric, Schenker Egypt і SLP Logistics (угоду підписано 9 вересня 2021 року).
Розвиток та будівництво сухого порту «6th of October Dry Port» (DP6) є першим проектом ДПП у секторі та першим у рамках програми ЄБРР «Зелені міста» в Єгипті.
Джеспер Х. Болл, керуючий директор логістичного ланцюжка створення вартості у ARISE Group, розповідав про досвід реалізації проектів компанією ARISE Group в Африці, провідним девелопером, зокрема про сухий порт на базі Промислової платформи Adetikope (англ. Adetikope industrial platform, PIA) у Того. Сухий порт або внутрішня контейнерна база займає 20 га з 400 га загальної площі PIA і може прийняти 12 500 контейнерів. PIA є плодом партнерства між ARISE Integrated Industrial Platforms та Республікою Того. Платформу, яка коштувала 130 мільярдів канадських франків, було урочисто відкрито 6 червня 2021 року.
Нівеш Чаудхарі, співзасновник і керуючий директор з питань інфраструктури ASCELA, доповідав про досвід підготовки та реалізації ДПП проектів сухих портів у Індії.
Щоб покращити сполучення між морськими портами-шлюзами та внутрішніми сухими портами, розташованими в центрі країни, уряд Індії розпочав різноманітні проекти з’єднання.
Уряд Індії планує скоротити кількість сухих портів у країні, щоб полегшити пряму доставку в порт. Наразі здійснюється трансформація спроможних сухий портів у логістичні парки, а також інтеграція з судноплавними лініями. Судноплавні лінії та оператори терміналів зараз інвестують у розвиток сухих портів у регіоні для покращення оптимізації логістики. Це також призводить до високої конкуренції на ринку.
В цілому індустрія сухих портів Індії проходить зміну бізнес-моделі та переходить до концепції розумної логістичної інфраструктури (анлг. Smart Logistics Infrastructure), тобто до оптимального та ефективного використання простору, зниження вартості логістичних операцій, автоматизації, відстеження в режимі реального часу тощо.
Ключові критерії успіху розвитку сухих портів
Для успішного впровадження проектів сухих портів підрозділам ДПП або Агенціям ДПП необхідно врахувати такі ключові аспекти, серед іншого:
- Кожен сухий порт повинен бути добре з’єднаний з морським портом за допомогою ефективного автомобільного сполучення, залізничної лінії або внутрішнього водного шляху, з надійними угодами про взаємодію між різними відповідними зацікавленими сторонами;
- Митне очищення має відбуватися лише один раз (у сухому порту як для імпортних/експортних вантажів);
- Сухий порт повинен запропонувати належну конкурентну перевагу (розташування, доступність, послуги, ціноутворення), оскільки він представляє додатковий вузол у загальному ланцюзі поставок і, таким чином, включає додаткові види діяльності з обробки;
- Повинна бути ефективна структура управління, в рамках якої буде реалізовуватися проект, а досвідчений приватний партнер, переважно, повинен керувати сухим портом.
Відеозапис круглого столу доступний на Youtube каналі секретаріату WAPPP: