Концесія спеціалізованого морського порту “Херсон”
Морський порт “Херсон” знаходиться поблизу гирла річки Дніпро та задовольняє потреби в перевалці різних вантажів, таких як металобрухт, мінеральні добрива, деревина, пісок, та інші.
Основні технічні характеристики
Площа основної території | 20 га |
Кількість складів для зберігання генеральних вантажів | 6 |
Кількість відкритих складів | 11 |
Існуючі причали | 5, загальною довжиною 600 м |
Максимальна глибина | 7,6 м |
Кількість козлових кранів | 13 |
Кількість плавучих кранів | 6 |
Портофлот | 27 одиниць |
Завантажувальна техніка | 90+ |
Сполучення | Залізничне та автодорожнє |
Проект концесії
Об’єктом концесії є активи ДП “Херсонський Морський Торговельний Порт”, окрім Лівого берегу, непрофільних активів, та активів що використовуються Дніпро Карго; а також активи АМПУ, що відносяться до порту, включаючи причали, внутрішньопортову транспортну та енергетичну інфраструктуру, за винятком залізничної лінії №19. ДП “Херсонський морський торговельний порт” є одним з портових операторів у морському порту “Херсон”.
Майно, передане концесіонеру у складі об’єкта концесії, залишається у державній власності та після завершення терміну дії концесійного договору передається державі з усіма об’єктами, побудованими або модернізованими інвестором за період роботи.
Проект концесії готувався командою Міністерства інфраструктури та проектним офісом SPILNO, за підтримки міжнародних фінансових організацій.
До підготовки проекту були залучені Європейський Банк Реконструкції та Розвитку (EBRD) та Міжнародна фінансова корпорація (IFC). Наприкінці 2017 року відбулось підписання меморандуму про співпрацю між Міністерством інфраструктури України та IFC, а також угоди між ДП «АМПУ» та EBRD щодо подальшої підготовки техніко-економічного обґрунтування (ТЕО) пілотних проектів концесії портів “Ольвія” та “Херсон”. У лютому 2018 року, за підтримки EBRD, було відібрано консорціум міжнародних консультантів для розробки ТЕО та підготовки тендерної документації для обох проектів. В рамках співпраці, IFC розробила концесійну угоду та критерії участі в тендері відповідно до міжнародних стандартів.
Термін концесії – 30 років.
Результати концесійного конкурсу
Переможцем конкурсу стала компанія ТОВ “Рисоіл-Херсон” – консорціум “Петро Ойл енд Кемікалс” і RISOIL S.A. 26 червня, 2020 року було укладено договір про передачу в концесію Херсонського морського торговельного порту. Georgian Іndustrial Group, до складу якої входить “Петро Ойл енд Кемікалс”, є однією з найбільших промислових груп Грузії. RISOIL S.A. – группа агропромислових компаній, що була заснована у Швейцарії у 2000 році. Вона представлена в Україні компаніями Risoil Terminal, “Рисоіл-Південь”, “Роздільнянський елеватор” та “Морський технічний центр”.
ТОВ “Рисоіл-Херсон” є спеціальною проектною компанією, створеною в 2019 році з метою участі у концесійному конкурсі. Можливість створення такої спеціальної компанії передбачалася тендерною документацією.
Відповідно до договору, концесіонеру ТОВ “Рисоіл-Херсон” надається виключне право створювати, будувати і управляти Херсонським морським торговельним портом з метою його модернізації та подальшого розвитку.
Залучені інвестиції
Проект передбачає залучення близько 300 млн грн інвестицій у розвиток порту, з них 216 млн грн – протягом перших 3,5 років з дати закінчення перехідного періоду. Додатково, близько 18 млн інвестицій буде залучено в місцеву інфраструктуру.
Проект дозволить:
- сприяти збільшенню до 80% частки вантажів, що прямують до порту з використанням залізничного, внутрішнього водного та інших видів транспорту, крім автомобільного;
- отримувати концесійний платіж у розмірі щонайменше 12 млн грн з урахуванням індексації та 7% від чистого доходу концесіонера.
Відповідно до угоди, концесіонер повинен забезпечити обсяги перевалки вантажів у 2030 році на рівні не менше 1,36 млн тонн за рік. ТОВ “Рисоіл-Херсон” планує не зупинятися на цьому етапі й збільшити вантажоперевалку протягом наступних кількох років до 5 млн тонн.
Соціальні положення договору
Концесіонер забов’язується:
- перевести всіх працівників Херсонського морського порту та частину працівників Адміністрації морських портів України, не допускаючи примусових звільнень протягом 5 років;
- не допускати зниження заробітної плати працівників протягом перших 3-х років;
- дотримуватися необхідних вимог природоохоронного законодавства та виконувати заходи щодо охорони навколишнього природного середовища.
Також планується покращити якість стивідорних послуг, які здійснюються з використанням переданого в концесію майна, для споживачів.
У 2021 році Мінінфраструктури звернулось до Мінекономіки щоб залучити Агенцію ДПП до роботи над підвищенням інституціональної спроможності концесієдавців та надання їм консультацій щодо моніторингу та виконання концесійних угод щодо проектів у морських торгівельних портах «Ольвія» та «Херсон». Для цього Агенція ДПП спільно з Міжнародною фінансовою корпорацією (IFC) в рамках угоди від 16 липня 2021 року за технічної допомоги Консультативного комітету з державно-приватних інфраструктурних проектів (Public-Private Infrastructure Advisory Facility; PPIAF) залучили радників для допомоги Мінінфраструктури та ДП «АМПУ» у перехідному періоді та процесі управління концесійними договорами.
23 грудня 2021 року завершена передача активів у концесію ТОВ «Рісоіл-Херсон» на 30 років.